Permainan video perlu ada di pejabat

Permainan video cetuskan semangat berpasukan pekerja


Permainan video games di pejabat? Pastinya banyak mata akan merenung tajam kerana konsep bermain permainan terutama permainan video sering dilihat akan menimbulkan persoalan kesuntukan masa untuk sesuatu kerja yang perlu diselesaikan. Namun, sama ada kita sedar atau tidak permainan video sudah banyak berubah sehingga permainan sebegini sudah menjadi satu bentuk perniagaan yang membolehkan banyak jutawan dilahirkan. Lihat sahaja kursus-kursus berkaitan permainan  video yang ditawarkan oleh pihak universiti dalam dan luar begara.Semua mengesahkan bahawa permainan video membawa perubahan.


Jadi, apakah perkara yang paling mudah boleh dihasilkan oleh permainan video kepada sesebuah syarikat itu?


Semangat berpasukan.


Ini merupakan satu masalah yang rumit kerana untuk mewujudkan semangat bepasukan yang kukuh, satu keserasian amat penting. Namun, semangat berpasukan ini merupakan satu elemen yang paking dilupakan oleh mana-mana syarikat di negara ini. Jika seseorang peekrja itu gagal untuk bekerja dengan rakan sekerja yang lain pastinya kualiti kerja mereka akan merosot. Ini akan menghasilkan satu keadaan yang tidak baik kepada diri sendiri dan semua pekerja syarikat itu. 


Semangat berpasukan bukanlah merujuk amalan keluar makan atau minum selepas kerja. Semangat berpasukan merujuk kemampuan minda pekerja untuk saling berinteraksi antara mereka lalu mewujudkan satu hubungan dengan rakan sepejabat yang sihat dan aman. Semangat berpasukan memudahkan sebarang urusan di pejabat daripada sukar menjadi mudah untuk diselesaikan.


Banyak syarikat menghabiskan ribuan atau mungkin jutaan ringgit dalam mengadakan latihan-latihan pemupukan semangat sepasukan secara tradisional atau pun mengadakan satu hari khas yang menyaksikan pekerja syarikat akan berkumpul untuk melihat filem tertentu di pawagam. Kemungkinan kos perbelanjaan yang jauh lebih murah boleh dibelanjakan untuk menyediakan satu tempat atau bilik khas yang memberi ruang kepada pekerja mereka untuk bermain permainan video.


Permainan video menyediakan satu aktiviti sosial yang kreatif lalu jika amalan ini dilakukan dengan baik pastinya minda pekerja syarikat akan menjadi lebih sempurna. Permainan yang dilakukan secara harian akan menyediakan pekerja syarikat untuk saling memahami satu sama lain terutama aspek pemikiran pekerja lain sehingga membantu mereka untuk menghasilkan satu kaedah yang kreatif  dalam mencapai matlamat syarikat itu sendiri.


Sudah banyak kajian yang menyatakan bahawa permainan video yang dilakukan oleh seseorang itu akan menjadikan diri mereka lebih mudah memahami keperluan teknologi semasa, mengukuhkan lagi skil atau kemampuan menyelesaikan masa bersama-sama meninggikan kemahiran fizikal dan mental terutama setelah menghadapi tekanan kerja yang berlambak-lambak itu. Mungkin penulisan ini ringkas tetapi kini sudah wujud persepsi dalam kalangan pakar yang mengaitkan betapa perlunya pekerja diberi ruang untuk memainkan permainan dalam waktu kerja mereka terutama permainan video itu. 


Kita harus sedar bahawa pekerja yang gembira dengan kerja mereka akan menjadi seorang pekerja yang bukan sahaja setia dengan syarikat tetapi mampu menghasilkan sumbangan yang berguna kepada keuntungan syarikat pada masa depan.


No comments:

Post a Comment

70 ribu pelajar SPM gaga mendapat sijil SPM?

  70 ribu pelajar SPM gagal memperoleh sijil SPM? Angela 70 ribu bukanlah satu angka yang kecil kerana jumlah ini boleh memenuhi beberapa...