Kerajaan China haling permainan video remaja

China halang permainan video remaja


Tindakan China untuk menghalang individu di bawah umur 18 tahun untuk bermain permainan video lebih daripada satu jam telah mendapat perhatian masyarakat dunia. Larangan ini turut membenarkan permainan video ini pada hari-hari tertentu dan masa tertentu sahaja. Ada pihak memberikan contoh permainan video Honour of Kings yang dikeluarkan oleh Tencent itu boeh dimainkan oleh remaja sehingga lapan jam sehari. Kenapakah China melakukan tindakan ini dan bagaimanakan perkara ini hendak dikuatkuasakan?


Pengharaman ini mula difikirkan oleh beberapa pakar setelah beberapa media utama yang dikendalikan oleh kerajaan negara itu mengeluarkan pengumuman yang mengaitkan permainan video ini sebagai spiritual opium atau electronic drugs. Kita semua sedia maklum bahawa usaha mengaitkan istilah candu ini ada kaitan sejarah iaitu pada zaman dinasti Qing, banyak pihak penjajah seperti Britain dan Perancis telah menggunakan candu sebagai bahan eksport utama mereka ke China sehingga menyebabkan berlakunya peperangan yang menyaksikan China terpaksa menyerahkan Hong Kong kepada Britain.


Perkara ini juga semakin menjadi topik hangat apabila ada laporan kajian yang dikeluarkan oleh agensi kerajaan negara itu yang mengaitkan banyak remaja negara itu ketagih bermain permainan video ini lalu laporan itu meminta kerajaan mengambil tindakan tegas kepada syarikat-syarikat permainan online negara itu. China mahu lebih banyak masa dihabiskan dengan remaja melibatkan diri dalam permainan berbentuk realiti dan fizikal seperti bola sepak, bola keranjang, dan sebagainya itu.


Tindakan pengharaman bermain permainan video ini akan dilakukan oleh syarikat permainan online. Syarikat ini diwajibkan untuk mendaftarkan semua pelanggan mereka dengan menggunakan identiti sebenar. Pihak berkuasa negara itu juga telah memaklumkan bahawa mereka akan lebih kerap membuat pemeriksaan untuk memastikan syarikat permainan video mematuhi arahan ini.


Sejauh manakah langkah ini akan berkesan belum lagi dapat dipastikan tetapi satu perkara yang pasti ialah China apabila melakukan sesuatu akan melakukannya dengan bersungguh-sungguh dan bukannya seperti sesetengah  negara yang hanya pandai berkata-kata retorik tanpa melakukan tindakan konkrit untuk kemajuan negara pada masa depan.


No comments:

Post a Comment

70 ribu pelajar SPM gaga mendapat sijil SPM?

  70 ribu pelajar SPM gagal memperoleh sijil SPM? Angela 70 ribu bukanlah satu angka yang kecil kerana jumlah ini boleh memenuhi beberapa...