Pakatan AUKUS timbulkan kemarahan Perancis dan China

Pakatan AUKUS bawa perlumbaan senjata Asia Pasifik


Perjanjian Pakatan AUKUS yang melibatkan Amerika Syarikat dan Australia dan UK telah mengemparkan masyarakat dunia terutama China dan Perancis. Pakatan ini dikatakan bertujuan untuk mengekang perluasan kuasa China di di rantau Asia Pasifik tetapi banyak pihak melihat usaha ini turut mendedahkan Australia untuk membuka negara itu menjadi sebuah negara yang menggunakan kuasa nuklear pada masa depan terutamanya dalam penghasilan tenaga elektrik.



Kerjasama pakatan ini yang paling ketara ialah usaha Australia yang mahu menghasilkan beberapa kapal selam nuklear mereka. Langkah ini telah menimbulkan kemarahan Perancis kerana negara itu terlebih dahulu telah memeterai perjanjian untuk menghasilkan kapal selam Australia pada tahun 2016. Perjanjian Perancis dan Australia untuk membekalkan beberapa kapal selam itu nampaknya telah dibatalkan. Perjanjian ini melibatkan pembinaan kapal selam berkuasa turbo diesel berbanding nuklear. Tindakan marah kerajaan Perancis itu bukan sahaja disebabkan mereka kerugian berbillion-billion ringgit tetapi paling penting mereka berasa tersinggung kerana tidak disertakan sekali dalam perjanjian pakatan ini. Perancis berasa mereka seharusnya diberi taklimat atau dimaklumkan terlebih dahulu mengenai perjanjian pakatan ini. Perasaan amarah Perancis ini boleh disimpulkan apabila pemimpin negara itu mengaitkan perjanjian pakatan ini sebagai satu tikaman dari belakang.


Manakala, China melihat perjanjian pakatan ini bukan sahaja tidak perlu tetapi telah menyebabkan timbulnya suasana yang tidak stabil di rantau Asia Pasifik. Perjanjian pakatan ini dikatakan akan menimbulkan atau menghangatkan lagi perlumbaan senjata di rantau Asia Pasifik terutamanya di kawasan Laut China Selatan itu. China melihat perkongsian teknologi nuklear dalam pembinaan kapal selam Australia ini sebagai satu lagi tindakan yang tidak bertanggungjawab Amerika Syarikat dalam usaha untuk memerangi perluasan pengaruh China. Perluasan pengaruh China di kawasan Laut China Selatan yang menyaksikan beberapa buah negara ASEAN turut mempertikaikan perluasan yang dilakukan oleh China itu.


NATO secara amnya belum lagi memberikan pngumuman rasmi tetapi secara am NATO pasti melihat perjanjian pakatan ini sebagai satu kaedah untuk menguatkan lagi pengaruh mereka di rantau Asia Pasifik dan menguatkan lagi keselamatan di Rantau Asia Pasifik. Kewujudan pakatan ini secara tidak langsung turut menularkan pengaruh NATO di rantau ini walaupun Australia bukanlah sebagahagian daripada pakatan ketenteraam itu tetapi Amerika Syarikat serta Britain merupakan anggota utama mereka. Perjanjian ini seolah-olah memberikan perluasan pengaruh NATO secara tersirat pula.


Buat Australia perjanjian pakatan AUKUS lebih menarik kerana pakatan ini akan menyediakan panduan untuk menghasilkan kapal selam berkuasa nuklear yang jauh lebih baik berbanding berkuasa diesel. Kapal selam nuklear juga membolehkan tentera Australia menjalankan operasi yang lebih lama untuk jarak yang lebih jauh tetapi senyap lalu menyukarkan proses pengesanan oleh pihak musuh. Manakala, kapal selam berkuasa diesel pula masih memerlukan tindakan untuk naik ke permukaan dan kemungkinan lebih mudah dikesan kerana menghasilkan bunyi yang lebih kuat berbanding kapal selam nuklear.


Perjanjian untuk menghasilkan kapal selam nuklear ini akan menguji kekuatan kerajaan Australia pada mata masyarakat mereka kerana negara itu sememangnya tidak mempunyai sebarang tenaga nuklear sejak tahun 1998. Adakah rakyat negara itu bersedia untuk mempunyai kapal selam nuklear yang akan sering berlabuh di pelabuhan tentera mereka nanti? Adakah perjanjian pakatan AUKUS ini akan menandakan adanya proses untuk menamatkan pengharaman penggunaan nuklear di negara itu terutama dalam aspek penghasilan tenaga?

No comments:

Post a Comment

70 ribu pelajar SPM gaga mendapat sijil SPM?

  70 ribu pelajar SPM gagal memperoleh sijil SPM? Angela 70 ribu bukanlah satu angka yang kecil kerana jumlah ini boleh memenuhi beberapa...