Musibah jalan raya berlubang...silap siapa?


Tindakan JKR meminta maaf ekoran kejadian kemalangan yang menimpa salah seorang menteri yang sedang menunggang basikal telah mengundang pelbagai reaksi dan kompilasi video serta posting yang menarik, lucu, dan kreatif. Antara yang mendapat perhatian saya ialah foto seorang lelaki duduk berdoa di sebatang jalan raya yang berlubang. Kreativiti masyarakat Malaysia memang menarik sehingga menjadi bahan perbualan yang menarik sesama rakan-rakan.


Kejadian ini telah membuktikan beberapa perkara yang boleh menjadi perbualan masyarakat umum. Pertama, adakah proses membaik pulih jalan raya ini mengikut jadual? Kedua, adakah wujud jawatan pegawai JKR yang berperanan memeriksa setiap inci bahagian jalan raya di kawasan mereka umpama penjaga kualiti jalan raya? Berapakah tempoh masa pembaikan dilakukan setelah laporan kerosakan jalan dilaporkan? Adakah kualiti pembinaan jalan raya di negara ini terutama di laluan yang kurang sibuk itu mengikut piawaian yang ditetapkan? Begitu juga persoalan pembabitan rasuah pastinya turut bermain dalam minda Rakyat kerana kualiti jalan raya yang mudah rosak turut hinggap dalam minda mereka. Akhir sekali, persoalan konsep kepentingan penyelenggaraan dalam minda masyarakat terutama menyelenggara kemudahan awam yang amat penting kepada rakyat jelata itu.


Kemudahan awam di negara ini memang diakui amat membanggakan tetapi kualiti menjaga kemudahan awam ini pula amat memalukan. Konsep ini yang perlu ada dalam minda setiap masyarakat di Malaysia tetapi kejadian jalan berlubang di negara ini telah membuktikan bahawa konsep ini masih lagi belum diterima oleh masyarakat terutama pihak yang bertanggungjawab. Bangunan dibina dengan indah tetapi tidak sampai setahun sudah ada kerosakannya. Jalan raya dibina dengan baik tetapi isu jalan berlubang dibiarkan sehingga jalan menjadi rosak dengan mudah pula.


Kemungkinan punca utama yang menyebabkan banyak pihak memberikan komen kepada ciapan media sosial JKR ini disebabkan betapa pantasnya mereka meminta maaf atas kejadian yang menimpa menteri itu dan tindakan efisien mereka meratakan semula jalan raya yang berlubang itu. Masyarakat akan mula mempersoalkan kenapa tindakan pantas ini berlaku sedangkan kejadian jalan berlubang ini sudah lama berlaku dan menjadi isu di mana-mana kawasan jua. Pastinya banyak laporan telah dibuat tetapi kepantasan JKR bertindakan tidak selari dengan kepantasan mereka dalam kes jalan berlubang yang menimpa menteri tersebut. Ini persoalan utamanya. Persoalan adakah ada dua jenis layanan yang akan diberikan iaitu satu layanan VVIP kepada pihak tertentu dan layanan biasa kepada rakyat biasa.


Mungkin selepas ini JKR kena meminta maaf setiap kali ada kejadian kemalangan yang melibatkan jalan berlubang kerana saya yakin jika ada kes lain pastinya masyarakat akan menggunakan respons JKR ini dalam setiap komen mereka dalam media sosial kelak. Setiap kali kejadian jalan berlubang berlaku setiap kali itulah JKR akan menerima kesannya.Jalan

No comments:

Post a Comment

70 ribu pelajar SPM gaga mendapat sijil SPM?

  70 ribu pelajar SPM gagal memperoleh sijil SPM? Angela 70 ribu bukanlah satu angka yang kecil kerana jumlah ini boleh memenuhi beberapa...