Pra-menulis amat penting dalam proses penulisan anda

Pra-menulis

Pra-menulis atau menulis idea merupakan satu tindakan yang perlu dilakukan oleh penulis dalam usaha mereka untuk menulis sesuatu projek itu. Langkah ini amat penting kerana bahagian ini merupakan bahagian yang melibatkan pemikiran dan pembahagian penulisan yang akan dilakukan nanti. Ketika saya mengadakan kelas penulisan untuk pelajar sekolah dan peserta bengekal selalu saya tekankan betapa pentingnya bahagian ini. 

Berdasarkan pengalaman saya menulis terdapat beberapa isu yang perlu diketahui tentang pra-menulis ini. Pertama, bahagian ini merupakan langkah awal dalam setiap proses penulisan itu. Penulis perlu mengetahui topik atau arah penulisan yang hendak dituju oleh penulis apabila membuat pra-menulis ini. Kedua, bahagian pra-menulis ini akan menghasilkan proses-proses menulis yang sistematik seperti idea yang menjadi rangka lalu menjadi sebahagian perenggan yang menghuraikan idea itu tadi. Ketiga, proses pra-menulis ini tidak mempunyai masa iaitu proses ini boleh berlaku pada bila-bila masa atau di mana-mana sahaja mengikut seseorang penulis itu. Keempat, pra-menulis ini memerlukan setiap penulis membawa buku contengan dan pen untuk menulis sebarang idea yang muncul. kelima, proses pra-menulis ini boleh terhasil menerusi perbincangan dengan orang lain, melayari halaman sesawang dan kemungkinan setelah selesai menonton siaran berita.

Proses pra-menulis saya agak unik kerana saya selalunya mempunyai idea menulis apabila berada di dalam LRT. Saya menggunakan pengangkutan awam agak kerap. Saya juga sering membawa beg galas yang mengisi buku contengan dan ipad. Saya bebas menulis idea apabila memperolehnya tanpa mempedulikan kesilapan ejaan dan tatabahasanya. Apabila sudah selesai, saya akan mula memanjangkan setiap idea yang saya tulis tadi menggunakan ipad saya dengan menggunakan aplikasi pages atau AI Writer.Deraf pertama saya akan terhasil ketika saya berada dalam LRT ( sudah pasti saya terpaksa keluar dari stesen dan duduk di kedai mamak atau mana-mana kedai yang mempunyai meja untuk menulis)

Ringkasnya, setiap orang mempunyai cara menulis pra-menulis yang tersendiri. Mungkin cara saya agak unik tetapi setiap penulis pasti mempunyai kaedah tersendiri. 

Teruskan menulis.

No comments:

Post a Comment

Cari saya?