Apa tindakan selepas banjir hari itu?

Banjir sudah berlaku lalu apa tindakan lanjut?


Kejadian banjir yang berlaku di negara ini terutama di Selangor dan KL seolah-olah semakin dilupakan oleh masyarakat umum walaupun impaknya masih dirasai oleh mereka yang mengalaminya. Persoalannya, apakah tindakan-tindakan susulan yang akan diambil untuk memastikan banjir ini tidak berulang? Apakah pelan pihak berkuasa untuk menjamin penduduk yang mengalami musibah ini tidak akan menerima kesan yang serupa?


Kita seharusnya belajar daripada kesilapan lalu. Semua kesilapan yang berlaku ketika banjir ini terutama kegagalan untuk memberikan bantuan segera harus dinilai dan diberi langkah-langkah untuk mengatasinya pada masa depan. Adakah pihak berkuasa sudah melakukannya? Adakah sudah wujud SOP baharu atau masih menggunakan SOP lama yang menyebabkan banyak pihak tidak tahu siapakah yang akan memberikan arahan sehingga pihak keselamatan terutama tentera terpaksa menunggu lama menanti arahan walaupun mereka sudah lama siap siaga.


Ya, kenyataan Perdana Menteri mengenai sistem amaran banjir yang akan beroperasi itu sememangnya baik tetapi seharusnya tindakan ini diambil sebelum kejadian ini berlaku. Begitu juga dengan kordinasi laporan cuaca oleh pihak berkuasa hendaklah dikongsi oleh semua pihak yang berwajib dan sebarang ramalan yang dibuat hendaklah berdasarkan bukti yang jelas supaya semua pihak sedar kemungkin yang bakal mereka hadapi.


Begitu juga dengan urusan sistem saliran. Adakah sudah ada SOP yang memberikan perhatian kepada usaha membersihkan sistem saliran dan membaiki tali air mengikut jadual yang betul? Sistem pam air adakah dalam keadaan baik? Sebarang kelewatan atau kerosakan yang berlaku perlulah dikawal selia dengan baik supaya bencana alam terutama banjir tidak akan mengorbankan nyawa pada masa depan.


Kalau kita biasa mendengar berita luar negara banyak pihak berkuasa terutama pegawai kerajaan yang bertanggungjawab menguruskan sesuatu itu dipecat apabila berlaku bencana yang mengorbankan nyawa. Malangnya di negara ini tidak ada sebarang berita kita dengar tentang tindakan yang dikenakan kepada mana-mana pihak yang didapati tidak melakukan tugas mereka dengan sebaiknya. Kita harus sedar bahawa ada nyawa yang terkorban dalam kejadian banjir tempoh hari namun setakat ini kita masih seolah-olah menganggap kejadian banjir ini sebagai satu bencana alam sahaja. Mentaliti kita perlu berubah dengan bersedia dengan segala kemungkinan sebelum kita menyerah nasib kepada ketentuan Tuhan.


Jika (harap jangan) berlaku banjir lagi di tempat yang sama, agak-agak apakah reaksi kita semua?

No comments:

Post a Comment

70 ribu pelajar SPM gaga mendapat sijil SPM?

  70 ribu pelajar SPM gagal memperoleh sijil SPM? Angela 70 ribu bukanlah satu angka yang kecil kerana jumlah ini boleh memenuhi beberapa...