Manusia perlu berubah?

Gajah dan tali umpama manusia yang tidak mahu berubah


Salah satu cerita yang sering saya kisahkan kepada pelajar saya di kelas dan seminar ialah kisah gajah yang diikat kakinya. Kisah ini mengaitkan  saya tentang sikap manusia yang sudah biasa atau mempunyai satu set pemikiran bahawa hidup mereka sememangnya begitu atau mereka enggan berusaha kerana sudah pernah menemukan kegagalan dahulu.


Kisahnya begini. Suatu masa dahulu di sebuah negara yang terkenal dengan mempunyai kumpulan gajah yang banyak. Kelihatan seorang pengembara yang melalui kawasan istana di negara itu setelah berbulan-bulan mengembara. Pengembara itu mendekati sekumpulan gajah yang kakinya diikat dengan seutas tali yang jauh lebih kecil daripada kaki haiwan gergasi itu. Rasa hairan dan curiga bermain-main dalam minda pengembara yang separuh keletihan itu.


“Kenapakah gajah yang begitu besar ini tidak mahu melepaskan diri mereka? Diam-diam pengembara itu bercakap di dalam hatinya. Dia menolah ke kiri dan ke kanan untuk mencari seseorang. Matanya terpandang kepada seorang pengawal istana di hujung istana tersebut. Sambil melangkah ke arah pengawal itu, pengembara tadi sempat menoleh sejenak ke belakang untuk memastikan si gajah itu tidak mengekorinya. Rasa takut masih wujud dalam dirinya apabila berhadapan dengan haiwan gergasi itu.


“Saya berasa hairan kerana gajah itu tidak sedikit pun berusaha untuk melepaskan dirinya?” kata pengembara kepada pengawal tersebut. Pengawal itu menjawab sambil tersenyum, “ Sejak kecil lagi kami sudah mengikat gajah itu dengan saiz tali yang serupa. Lama-kelamaan mereka sudah biasa. Tali yang kecil itu sudah cukup untuk menghalang mereka melarikan diri’.


Gajah itu melihat tali yang diikat pada kaki mereka itu sudah cukup kuat kerana mereka sudah biasa diikat begitu sejak kecil. Sama juga dengan kita sebagai manusia yang tidak mahu berusaha untuk memperbaiki diri kerana dalam minda sendiri sudah wujud satu konsep bahawa kita tidak perlu berusaha kerana sudah biasa menerima kegagalan atau mempercayai diri sendiri akan mengalami kegagalan jika melakukan sesuatu yang berbeza.


Pengembara meneruskan perjalanannya tetapi sekali-sekali masih menoleh kerana berasa kasihan melihat nasib gajah yang terpaksa akur dengan seutas tali kecil itu. Alangkah baiknya jika gajah itu berusaha sedikit sahaja pastinya tali itu akan terputus dengan mudah. Pastinya hidup gajah itu jauh lebih baik daripada berdiri di tepi istana itu.


No comments:

Post a Comment

70 ribu pelajar SPM gaga mendapat sijil SPM?

  70 ribu pelajar SPM gagal memperoleh sijil SPM? Angela 70 ribu bukanlah satu angka yang kecil kerana jumlah ini boleh memenuhi beberapa...