Kita perlu buat sesuatu...

Cara selesaikan masalah? Buat sesuatu


Suatu masa dahulu, saya ada seorang pelajar yang menyertai kelas penulisan saya yang tidak tahu menulis  lalu saya berkata kepada, “Jika anda ada masalah, jangan duduk termenung sahaja tetapi fikirkan masalah itu dan kemudian cuba selesaikan walaupun anda tidak tahu menulis tetapi sikap cuba menulis sesuatu itu akhirnya akan memberikan satu idea kepada anda nanti.” Itulah nasihat saya kepadanya.


Kini, dia sudah berjaya. Dia mempunyai kelayakan universiti dan pekerjaan yang baik jika saya melihat ke arah keretanya yang besar dan berwarna biru muda itu. Lambang BMW yang menonjol tertera sekaligus menarik perhatian orang yang lalu-lalang di kawasan tersebut. Semua orang suka kereta berjenama mahal.


“Boss, saya masih ingat kata-kata boss dalam kelas penulisan itu,” katanya sambil menghirup secawan kopi pahit yang dipesannya sebentar tadi. Dia memang suka memanggil saya dengan panggilan boss (walaupun saya BUKAN boss). Telefon bimbit yang berjenama terkenal turut diletakkan di atas meja di hadapan saya. Telefon itu jauh lebih menarik berbanding telefon lama di poket seluar saya itu. Saya mengangguk-angguk sahaja kerana secara jujur saya tidak pasti kata-kata mana yang dirujuk olehnya itu. Raut wajah insan di depan ini penuh dengan senyuman yang seolah-olah melambangkan kepuasan yang dialami dalam kehidupannya kini.


“Kata-kata itu sudah menjadi tangkal kepada saya setiap kali saya ada masalah,” ujarnya dengan penuh kesungguhan. “Boss kata, jangan duduk sahaja. Buat sesuatu. Jawapannya akan muncul kemudian,” tambahnya dengan penuh semangat. Kali ini kata-kata itu menyebabkan saya mengimbau kenangan bersama-sama lelaki dewasa ini di dalam kelas itu beberapa tahun lalu.


Sebenarnya, banyak daripada kita lupa bahawa tindakan melakukan sesuatu bukanlah kesan daripada sesuatu motivasi itu tetapi tindakan itulah yang menyebabkan motivasi berlaku. Apabila kita menghadapai masalah kita perlu melakukan sesuatu. Apa-apa tindakan pun kerana sikap berdiam diri tidak akan menyelesaikan masalah yang berlaku. Mungkin tindakan keluar dari rumah atau menelefon rakan akan memberikan idea untuk menyelesaikan kemelut yang dihadapi. Namun, sikap duduk diam tidak akan memberikan apa-apa melainkan kita duduk diam memikirkan sesuatu. Itu juga bermakna kita sedang melakukan sesuatu tindakan.


Banyak daripada kita hanya melakukan sesuatu apabila kita mempunyai tahap motivasi tertentu untuk membuatnya. Kita selalu beranggapan bahawa motivasi itu akan hanya berlaku apabila wujudnya inspirasi dalam bentuk emosi yang cukup banyak kerana tanggapan kita sebenarnya salah. Maksud saya kita beranggapan inspirasi yang berunsurkan emosi akan menghasilkan motivasi dan motivasi akan menghasilkan sesuatu tindakan.


(Inspirasi emosi menghasilkan motivasi lalu membawa sesuatu tindakan berlaku).


Namun, pandangan saya konsep motivasi di atas adalah tidak benar. Motivasi bukanlah sesuatu yang bersifat selari sahaja tetapi motivasi itu sebenarnya berlaku dalam satu pusingan yang lebih besar. Maksud saya inspirasi emosi akan menghasilkan motivasi lalu membawa berlakunya sesuatu tindakan dan tindakan ini menghasilkan inspirasi emosi semula lalu membawa berlakunya motivasi lagi serta menghasilkan tindakan seterusnya.


(Inspirasi emosi menghasilkan motivasi lalu membawa sesuatu tindakan berlaku lalu membawa inspirasi emosi dan motivasi serta tindakan berlaku semua).


Setiap pagi saya akan menghabiskan satu tempoh masa sekitar 20-30 minit untuk menaip. Kadangkala perkara yang saya taipkan itu tiada kaitan dengan apa-apa projek penulisan yang sedang saya usahakan tetapi ini maksud saya tadi bahawa sebarang tindakan menaip yang saya lakukan itu pastinya akan memberikan satu sumber inspirasi atau idea atau lonjakan untuk melakukan sesuatu pula kemudian nanti.


Jadi, pembaca yang memahami konsep ini akan setuju bahawa tindakan menghasilkan inspirasi emosi yang akan membawa berlakunya motivasi diri. Jika anda berasa kurang motivasi untuk melakukan perubahan dalam hidup anda, cuba lakukan sesuatu - apa-apa sahaja untuk menggunakan hasil tindakan itu menjadi perkara yang boleh memberikan motivasi kepada diri anda nanti.


Sikap melakukan sesuatu apabila menghadapi masalah merupakan satu langkah yang mudah. Apabila anda berada dalam sesuatu masalah cuba buat sesuatu tindakan. Kemungkinan idea yang dilakukan itu boleh menyelesaikan sebahagian daripada masalah dan kemungkinan juga tidak tetapi yang penting di sini ialah anda berusaha untuk menyelesaikannya. Penting di sini anda mempunyai tapak untuk melakukan satu tindakan yang akan memberikan impak terhadap masalah anda itu.


Ringkasnya, kita semua boleh menjadi sumber inspirasi tersebut. Kita semua boleh menjadi sumber motivasi itu. Tindakan untuk mencapainya merupakan sesuatu yang boleh dijangkau oleh setiap insan di dunia ini. Hanya berbekalkan satu tindakan mudah melakukan sesuatu sahaja boleh menjadi kayu pengukur kejayaan dalam kehidupan seseorang itu. Anda hanya perlu BUAT sahaja.

No comments:

Post a Comment

70 ribu pelajar SPM gaga mendapat sijil SPM?

  70 ribu pelajar SPM gagal memperoleh sijil SPM? Angela 70 ribu bukanlah satu angka yang kecil kerana jumlah ini boleh memenuhi beberapa...