Jenis minda yang perlu kita pilih?

Saya meminati sebuah  buku yang ditulis oleh Carol Dweck yang bertajuk Mindset: The New Psychology of Success. Beliau merupakan sebuah pengkaji yang terkemuka dalam bidang pemikiran dan impak pemikiran terhadap aspek kehidupan manusia itu. Pensyarah dari Universiti Stanford ini berpendapat dalam bukunya bahawa kejayaan yang ingin dicapai oleh seseorang itu banyak bergantung kepada dua jenis pemikiran (mindset), minda yang tetap dan minda yang berubah-ubah (saya terjemah secara terus daripada fixed mindset dan growth mindset)


Apabil saya menelaah buku ini, saya berpendapat beliau telah berjaya menghuraikan beberapa konsep yang tanpa saya sedari turut saya amalkan dalam kehidupan. Pada saya, semua pelajar saya boleh berjaya dalam peperiksaan walaupun mereka sebelum ini tidaklah merupakan pelajar yang cemerlang. Mereka hanya memerlukan bantuan guru, sokongan ibu bapa dan kemungkinan beberapa kaedah belajar yang bersesuaian dengan diri mereka. Namun, sebelum saya berceloteh lebih lanjut elok saya jelaskan maksud kedua-dua minda ini. 


Pertama, minda yang tetap. Golongan manusia yang mempunyai minda yang tetap beranggapan bahawa seseorang itu sama ada mempunyai kemampuan untuk mempelajari sesuatu atau tidak. Golongan ini melihat kemampuan untuk belajar perkara baharu hanya akan ditentukan oleh satu perkara sahaja iaitu mereka berjaya lakukan atau tidak. Ringkasnya, jika mereka gagal untuk mempelajari sesuatu, jawapan mudah golongan sebegini ialah diri sendiri tidak mempunyai kemampuan atau bakat dalam bidang itu. Sudah pasti konsep berusaha atau memperbaiki diri tidak akan wujud dalam konsep minda sebegini.


Manakala, minda berubah-ubah pula lebih ke arah perubahan dalam menguasai sesuatu kemahiran tersebut. Sebagai contoh, jika seseorang itu gagal untuk menguasai sesuatu seperti mahir dalam pertukangan, mereka akan melihat kaedah yang digunakan sebelum ini lalu mengubah kaedah pembelajaran yang gagal itu menjadi proses yang berbeza pula. Ringkasnya, golongan yang mempunyai minda berubah-ubah ini akan terus berusaha untuk mencapai kejayaan dalam menguasai sesuatu kemahiran itu.


Saya yakin, pembaca sudah memahami dua konsep minda yang diperkenalkan oleh Carol Dweck ini. Saya melihat minda berubah-ubah itu sebagai satu jenis minda yang perlu kita kuasai. Kita hendaklah berusaha mempelajari sesuatu dan kegagalan menguasainya perlulah dilihat daripada perspektif yang berbeza supaya jalan penyelesaian boleh dicapai pula. Sebagai contoh jika kita gagal memperoleh sesuatu kejayaan dalam perniagaan itu, minda yang berubah-ubah akan cuba membawa seseorang itu melihat kemungkinan-kemungkinan kesilapan yang dilakukan lalu berusaha mencari jalan lain yang boleh menjadikan usaha perniagaan itu berjaya pula.


Golongan yang mempunyai minda tetap pula akan melihat kegagalan mereka dalam menguruskan perniagaan itu sebagai mengesahkan bahawa mereka tidak kemahiran yang diperlukan untuk menjadi seorang ahli perniagaan yang berkaliber. Mereka akan berhenti dan melakukan perkara lain yang tiada kaitan dengan menguruskan perniagaan itu. Kalau kita lihat kedua-dua konsep minda ini sudah pasti minda berubah-ubah sebagai pilihan utama masyarakat terutama generasi muda kerana jika mereka mempunyai minda sbegeini pastinya banyak kejayaan bakal diperoleh pada masa depan.


Bagaimana dengan anda? Minda mana yang anda mahukan?

No comments:

Post a Comment

70 ribu pelajar SPM gaga mendapat sijil SPM?

  70 ribu pelajar SPM gagal memperoleh sijil SPM? Angela 70 ribu bukanlah satu angka yang kecil kerana jumlah ini boleh memenuhi beberapa...