Bendera Putih lambang masyarakat sengsara

Bendera putih


Banyak pihak menyuarakan pandangan mereka tentang konsep Bendera Putih yang diuar-uarkan dalam media sosial itu. Ada yang menyokong dan ada yang menentang. Ada yang melihat secara negatif dan ada yang melihatnya ssesuatu yang positif. Saya secara peribadi melihat kemunculan bendera ini sebagai positif. Kenapa?


Pertama, menyedarkan saya bahawa bendera putih ini sebagai satu bentuk atau jalan buat rakyat Malaysia yang sedang buntu dilanda kemelut pandemik ini baik disebabkan kekurangan wang, makanan dan sebagainya. Kemunculan bendera ini juga menjadi sokongan dan keprihatinan masyarakat Malaysia terhadap rakan atau jiran mereka yang bermasalah. Sesiapa sahaja yang bermasalah boleh mengibarkan bendera putih lalu sesiapa sahaja yang melihatnya boleh menghulurkan bantuan tanpa banyak kerenah birokrasi itu. Dalam suasana pandemik ini, saya yakin banyak orang dan ahli keluarga yang tertekan hidupnya lalu bendera putih satu jalan penyelesaian yang baik. Kita tolong sesiapa sahaja tanpa mengira kaum dan keturunan serta agama.


Kedua, kemunculan bendera ini menyedarkan saya betapa seriusnya penyakit mental yang sedang melanda masyarakat. Jika paparan media sosial yang saya lihat betul sudah jelas kadar penyakit mental di Malaysia naik secara mendadak itu. Tekanan mental berlaku kerana pandemik membawa munculnya kemelut pengangguran, kemelut hutang dan kemelut peribadi serta sebagainya yang sememangnya boleh menghakis keyakinan sesiapa sahaja itu. Bendera Putih seolah-olah memberikan satu peluang kepada sesiapa sahaja di luar sana yang sedang bergelumang dengan masalah untuk mencari kaedah keluar daripada masalah mereka. Sekurang-kurangnya bendera ini memberikan satu harapan kepada mereka bahawa masih ada sinar dalam hidup ini.


Ketiga, konsep bendera putih ini menyedarkan saya betapa teruknya sistem ekonomi negara kita yang dilanda pandemik ini. Sistem ekonomi yang dimajukan sejak berdekad lamanya dimusnahkan oleh virus dalam setahun dua sahaja. Kira sahaja jumlah syarikat dan kilang serta hotel yang terpaksa ditutup gara-gara pandemik ini, pastinya jumlahnya banyak. Kita perlu melihat semula sistem ekonomi negara ini selepas ini kerana jika pandemik ini berterusan pasti kita tidak akan terlepas lagi. Satu perubahan drastik diperlukan dalam merangka ekonomi negara selaras dengan impak yang berlaku itu. 


Keempat, kemunculan bendera putih ini juga menyedarkan saya tentang kegagalan beberapa ahli politik kita melaksanakan tugas mereka. Amalan mengibarkan bendera putih menandakan seseorang itu tidak mempunyai makan minum dan wang untuk keperluan harian tetapi ahli politik kita terus menayangkan jamuan demi jamuan, makanan demi makanan, rumah besar demi rumah besar,  dan kereta besar serta jam berjenama yang pastinya boleh menampung makan minum untuk beberapa ahli keluarga yang mengibarkan bendera putih ini dalam sebulan dua. Mereka gagal kerana terlalu banyak birokrasi. Banyak syarat yang perlu dipenuhi sebelum layak menerima bantuan ketika ada anak isteri kebuluran di rumah. Ada Ahli politik ini gagal kerana terlalu mementingkan pihak mana yang perlu dibantu dan pihak mana yang boleh dilewatkan bantuan. Bukanlah ahli politik yang mewakili rakyat itu wajib membantu rakyatnya sendiri dahulu?


Kelima, bendera ini menyedarkan saya bahawa masih ada ahli masyarakat Malaysia yang mengutamakan konsep kemanusiaan sebenar.  Negara ini masih wujud rakyat yang mempunyai nilai-nilai murni yang tinggi kerana rela membantu sesiapa sahaja yang mengibarkan bendera putih itu. Masih ada syarikat yang membantu, masih ada kedai makan yang turut serta, masih ada pihak yang berusaha supaya tidak ada insan yang terpinggir dalam meneruskan kehidupan mereka pada zaman pandemik ini. Prasangka buruk tidak wujud kerana kita semua sedar bukan mudah untuk seseorang itu meminta bantuan daripada orang lain melainkan mereka sudah keputusan idea untuk memulihkan kehidupan sendiri itu pula.


Semua  sebab yang dihuraikan tadi telah menyebabkan masyarakat mengasaskan bendera putih ini. Bendera yang menjadi lambang sesebuah negara dan pertubuhan telah digunakan secara kreatif oleh masyarakat untuk meluahkan perasaan mereka terhadap kualiti kehidupan masyarakat sekarang. Bendera putih bukan bermaksud mereka mudah mengaku kalah tetapi mengibarkan bendera putih merujuk wujudnya sikap bantu membantu dalam masyarakat Malaysia walaupun pandemik ini telah menyusahkan semua lapisan masyarakat. Buat mereka yang telah dan akan menghulurkan bantuan sekalung tahniah dan terima kasih dipanjangkan kepada mereka.


Bendera putih harus diteruskan kerana semua orang berhak dibantu.

No comments:

Post a Comment

70 ribu pelajar SPM gaga mendapat sijil SPM?

  70 ribu pelajar SPM gagal memperoleh sijil SPM? Angela 70 ribu bukanlah satu angka yang kecil kerana jumlah ini boleh memenuhi beberapa...