Ego perlu dikikis segera

Ego sikap yang perlu dikikis sedalam mungkin


Ego memerupakan salah satu masalah yang dialami oleh setiap insan di dunia ini. Sikap ego inilah yang perlu diberi perhatian oleh kita sebagai manusia kerana banyak tindakan kita terutama yang salah disebabkan oleh keegoaan seseorang itu dalam melihat kehidupan ini. Buku Ego is the Enemy yang ditulis oleh Ryan Holiday merupakan satu penulisan yang boleh membuka mata pembaca yang mahu menyelesaikan konsep ego dalam diri mereka.


Kelemahan atau keburukan ego yang paling ketara ialah ego menjadikan diri kita berada dalam dunia khalayan atau delusi. Apabila perasaan delusi ini wujud sudah pasti kita akan berada diri ini begitu bagus, ohsem dan sebagainya terutama apabila diri sudah menjadi terkenal atau dikenali ramai. Delusi ini akan menjadikan rasa ego yang seolah-olah mengesahkan diri kita lebih baik daripada orang lain lalu menyebabkan kita gagal memahami tugasan yang sebenarnya dalam kehidupan itu. Kita melihat dunia daripada sudut diri kita sendiri sahaja tanpa memberikan ruang untuk sudut persepsi lain diberi perhatian.


Begitu juga ego ini akan menyebabkan kita sering berfikiran negatif. Apabila sekumpulan orang kelihatan sedang berbual kita akan seolah-olah beranggapan bahawa mereka sedang berbicara tentang diri kita pula. Setiap masalah yang berlaku akan dipersepsikan sebagai disebabkan oleh pihak lain, peristiwa lain, keluarga dan sebagainya. Ego menyebabkan kita hanya melihat masalah diri sendiri tanpa berusaha untuk menanyakan masalah orang lain kerana sikap ego itu memberikan keyakinan bahawa seseorang orang sedang memerhatikan diri kita pula.


Dalam kehidupan realiti, kita semua hidup sebagai insan biasa yang mempunyai masalah tersendiri. Tidak ada yang unik atau menarik tentang kehidupan kita itu. Maknanya kehidupan kita sama seperti kehidupan insan yang lain di dunia ini. Hidup kita sebagai guru sama dengan kehidupan orang lain yang bekerja sebagai polis. Kita ada masalah tersendiri dan saat-saat ceria yang tersendiri.


Itulah sebabnya kita perlu membuang keegoan dan mengambil sikap merendah diri dan berpijak di bumi nyata. Kita sebagai pelajar, pekerja, atau sebagainya perlu memberikan fokus kepada tugasan yang perlu kita lakukan pada masa itu. Kita tidak boleh membiarkan ego menguasai diri lalu berfikir yang bukan-bukan atau mengalami delusi pula.


Buku ini mengajar kita sebagai manusia untuk membuang rasa ego dan menerima diri sendiri. Kita perlu bijak membezakan tugasan daripada diri sendiri. Maksudnya sebagai guru, kita perlu bertindak menjelaskan pertanyaan pelajar walapun mungkin kita berasa pelajar itu seolah-olah mencabar penerangan kita tadi. Pelajar itu hanya bertanyakan perkara yang tidak difahaminya. Pelajar itu tidak mempunyai niat buruk.


Kita tidak perlu melakukan sesuatu kerana ego kita mengatakan perkara itu perlu dilakukan. Kita tidak perlu sensitif lalu memikirkan semua orang akan berfikir lalu bercerita tentang diri kita. Kita tidak perlu makan hati dengan setiap kritikan yang dilemparkan ketika bekerja atau menjalani kehidupan itu. Kita perlu membuang konsep ego dalam diri sendiri dahulu. 


Barulah kita boleh menikmati kehidupan ini.

No comments:

Post a Comment

Pakatan AUKUS timbulkan kemarahan Perancis dan China

Pakatan AUKUS bawa perlumbaan senjata Asia Pasifik Perjanjian Pakatan AUKUS yang melibatkan Amerika Syarikat dan Australia dan UK telah meng...